Øving 2
Øvingsmomenter
- Bli litt (mer) kjent med nettleseren (web-klienten)
Praktiske opplysninger
Besvarelsen (inneholdende svar på spørsmål og/eller korte
beskrivelser av framgangsmåter) sendes faglærer (Finn.Haugen@hit.no)
som vedlegg til e-post innen fristen angitt i framdriftsplanen.
Du kan bruke f.eks. Word eller Wordpad eller Notepad. Det forventes ingen
spesiell formattering av dokumentet - ordinær tekst er ok.
Oppgaver
Oppgavene nedenfor forutsetter at du arbeider med nettleseren Internet
Explorer. (Du bør uansett gjøre deg kjent med denne.)
- Hvilken nettleser? Hvilken nettleser
benytter du vanligvis?
- Favoritt/bokmerke: Legg fagets
undervisningshjemmeside inn i din
favorittsamling (Internet Explorer). Kontroller at hjemmesiden faktisk
ligger blant bokmerkene/favorittene.
Tips: Bruk evt. nettleserens hjelp-funksjon for å finne ut
hvordan du legger inn bokmerker eller favoritter.
- Manøvrering: Åpne Startsiden (www.startsiden.no) i nettleseren og kikk/klikk rundt omkring for å få et inntrykk av
litt av det
som er tilgjengelig på web. Bruk Back- og Forward-knappen
til å bla tilbake og fram blant allerede besøkte websider.
- Skriftstørrelse: Hvis du synes skriften
i nettleservinduet er
for liten, kan du øke den via menyen View eller Vis i nettleseren.
- Startside: Legg inn dette fagets
undervisningshjemmeside som en midlertidig startside for
nettleseren, men fjern den gjerne igjen etterpå.
- Nettleserens internlager (cache):
Hva er hensikten med nettleserens internlager? Hvor stor plass er det
satt av til internlageret i din nettleser? Slett innholdet i
internlageret.
- Slå av bildevisning: I enkelte
situasjoner er det veldig nyttig å kunne slå av nedlasting av bilder i
websider. Hvordan gjør du dette i Internet Explorer? (Se om du finner info
via Hjelp-menyen eller via søk på Internett via f.eks.
http://www.google.com.)
- Din webadresse = Finn IP-adressen som
din PC har for øyeblikket.
[Til fagets hjemmeside]
[Til framdriftsplanen]
Oppdatert 21.1.04 av Finn Haugen, faglærer. E-post:
finn.haugen@hit.no. |